سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی و مدیریت

نظر

 این رزومه در سال 1482 میلادی  خطاب به لودوویکو اسفورتسا نائب السلطنه میلان نوشته شده است، در آن زمان لئوناردو سی ساله بوده است:

“فرمانروای پر آوازه، اکنون پس از مرور کافی و بررسی آثار کسانی که خود را استاد و مخترع ابزار جنگی می دانند و با علم به این که این ابزار تفاوتی با سایر ادوات جنگی متعارف ندارند، به خودم جسارت می دهم که بدون تعصب نسبت به آن مقام تماس بگیرم و اسرارم را با شما در میان بگذارم. هر زمان که صلاح بدانید و فرصت را مناسب تشخیص بدهید، حضوراً و به طور مفصل آنچه را ذیلاً عرض می کنم به استحضار خواهم رساند:

1? طرحهایی دارم برای ساختن پل های بسیار سبک، مستحکم که براحتی قابل حمل باشند…

2? به وقت محاصره دشمن می دانم که چگونه آب را از خندقها دریغ کنم و چگونه تعداد بیشماری نردبامهای بالابرنده و تجهیزات دیگر بسازم.

3? اگر به دلیل ارتفاع زیاد دیواره ها و خاکریزها و یا استحکامات، امکان در هم کوبیدن نباشد، از روشهایی آگاهم که می شود به وسیله آنها هر گونه استحکاماتی را ولو بر صخره ها در هم کوبد.

….

10? در زمان صلح می توانم مانند هر شخص دیگری در عرصه معماری و طراحی بناهای خصوصی و عمومی و کارهای آبرسانی کار رضایت بخشی انجام دهم.

11? همچنین می توانم مجسمه هایی از مرمر و برنز و یا گلی بسازم و در عرصه نقاشی نیز می توانم هر کار ممکنی را همپای هر نقاش دیگری با شایستگی خاص انجام دهم.

12? از اینها بگذریم، پیکره عظیم سوار بر اسبی خواهم ساخت که شکوه و افتخار همیشه ماندگار پرنس، پدرتان و خانواده پرآوازه اسفورتسا را به نمایش بگذارد.[1]

 همانگونه که از نوشته پیداست لئوناردو توانائی های خود را یک به یک می شمارد. 9 توانائی نخست در ارتباط با موضوع جنگ و دفاع است و نشان دهنده این که آن زمان جنگ موضوع مهمی برای پادشاهان بوده است هر چند نویسنده از قول واساری محقق زندگی لئوناردو نقل می کند که احتمالاً وقار و جذبه و استعدادش در موسیقی و تدارک مهمانیها نقش موثرتری در استخدام وی داشته است.

در بند پایانی لئونارد انگشت بر خودخواهی غریزی کارفرمای خود می گذارد و کاری را که اختصاصاً برای ماندگاری نام وی می تواند انجام دهد بیان می کند.

در هر صورت این نوشته لئوناردو یک نمونه عالی از شناخت توانمندیهای خود، انطباق آن با نیازهای کارفرما و طرح آن با کارفرمایان در تقاضای کار است.

دانلود خلاصه کتاب چگونه مانند لئوناردو داوینچی فکر کنیم به زبان انگلیسی

 

[1]  چگونه مانند لئوناردو داوینچی فکر کنیم/ مایکل جی گلب/ ترجمه مهدی قراچه داغی/ چاپ چهارم/ انتشارات البرز/ تهران 1386/ ص 29 -30

 

محمدرضا حق پرست