سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی و مدیریت

نظر

نحوه و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در سال های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. از جمله این تغییرات می توان به تغییر میزان سوابق تحصیلی از 15 به 25 و سپس 30 درصد و همچنین تغییر در قطعی یا مثبت بودن تاثیر معدل اشاره کرد. با توجه به تغییرات در نحوه برگزاری کنکور در دو سال اخیر و چالش های نحوه اعمال سوابق تحصیلی و از آنجایی که داوطلبان برای برنامه ریزی کنکور 99 باید از نحوه تاثیر معدل آگاهی یابند در این مقاله به تاثیر معدل در کنکور 99 و ارائه راهکار می پردازیم.

این سال ها داوطلبان و خانواده ها گلایه ها و سوالات فراوانی در خصوص تاثیر معدل در کنکور 99 دارند. سوالی است که نگرانی فراوانی برای داوطلبان کنکور به وجود آورده است. آن دسته از دیپلمه‌ های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال 84 به بعد و مدرک پیش دانشگاهی خود را سال 91 به بعد دریافت کرده اند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی به میزان حداکثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌ کل نهایی آنان لحاظ ­می ‌شود.

همانند سال های گذشته در کنکور 99 هم بخشی از نمره نهایی هر داوطلب را تاثیر سوابق تحصیلی او تشکیل می دهد. ظرفیتی که برای پذیرش دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی در نظر گرفته شده است، معادل 85 درصد می باشد. موضوع تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری بحث تازه ای نیست و چندین سال است که به اصرار آموزش پرورش و برای حذف تدریجی کنکور سراسری تاثیر نمرات نهایی امتحانات دو سال پایانی دانش آموزان در دبیرستان بصورت مستقیم در نتیجه کنکور داوطلبان تاثیر گذار بوده است.


اما نحوه و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در سال های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. از جمله این تغییرات می توان به تغییر میزان سوابق تحصیلی از 15 به 25 و سپس 30 درصد و همچنین تغییر در قطعی یا مثبت بودن اثر معدل اشاره کرد.

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 99

میزان تاثیر معدل در کنکور 99 توسط سازمان سنجش آموزش در دفترچه کنکور سراسری و توسط وب سایت رسمی آن اعلام می شود. سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه ای میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 99 را مشابه کنکور 98 اعلام کرد که مطابق این اطلاعیه میزان اثر معدل کتبی امتحانات نهایی 25 درصد و به صورت تاثیر مثبت برای شرکت کنندگانی که از سال 1384 به بعد مدرک دیپلم خود را دریافت کردند، می باشد. اثر معدل دروس نهایی مقطع پیش دانشگاهی افرادی که از سال 1391 به بعد مدرک پیش دانشگاهی خود را اخذ کردند نیز حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌ کل نهایی آنان لحاظ می شود.

چه کسانی باید از قطعی بودن تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نگران شوند؟

همانطور که همه می دانیم، رقابت در کنکور سراسری خیلی سنگین تر از امتحانات نهایی است. به طوری که هر سال داوطلبان زیادی هستند که در دروس مختلف امتحانات نهایی نمره 20 آوردند، ولی داوطلبان خیلی کمی هستند که می توانند به 100 درصد سوالات یک درس در کنکور سراسری جواب درست بدهند.
از آن جایی که در کنکور سراسری برای هر داوطلب نمره تراز شده محاسبه می شود، پس معدل 20 در امتحانات نهایی به معنی تضمین موفقیت داوطلب در کنکور نیست. همچنین طبق آمار منتشر شده از طرف آموزش پرورش میانگین معدل امتحانای نهایی حدود 12.5 تا 14.5 در رشته ریاضی، 11.5 تا 13.5 در تجربی و 8.5 تا 11.5 در رشته انسانی است، پس داشتن معدل بالای 14 هم به معنی جلو افتادن از تقریبا نصف داوطلبای کنکور سراسری می باشد، البته اگه به تاثیر 70 درصدی دروس کنکور در نمره نهایی آزمون سراسری ( تقریبا 2.5 برابر تاثیر معدل ) و میانگین درصد دروس در کنکور سراسری که عموما زیر 20 درصد است توجه کنیم باز هم، داوطلبانی که برای درصد بالای 50 در درس های عمومی و بالای 40 درصد در دروس اختصاصی کنکور سراسری برنامه ریزی می کنند، بنابراین بهتر است برای تاثیر قطعی معدل، دنبال راهکارهای افزایش معدل باشند.

مشمولان تاثیر مثبت 5 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 99

چنانچه داوطلبان مدرک پیش دانشگاهی خود را در هر یک از رشته های ریاضی، انسانی، تجربی و معارف اسلامی از سال 1390 – 1391 به بعد دریافت نموده باشند، در صورتی که یک یا چند درس از دروس پیش دانشگاهی خود را به صورت نهایی (کشوری) گذرانده باشند، مشمول اعمال 5 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری می شوند. به عبارت دیگر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی این داوطلبان به میزان 5 درصد به صورت مثبت بر رتبه فرد اثر گذار خواهد بود.

مشمولان تاثیر مثبت 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 99 

داوطلبانی که دیپلم نظام قدیم خود را در رشته های ریاضی، انسانی، تجربی و علوم معارف اسلامی از سال 1384 تا 1397 اخذ نموده و یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی (کشوری) برگزار شده باشد، مشمول اعمال 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری خود می شوند. یعنی سوابق تحصیلی این افراد به میزان 25 درصد و به صورت مثبت بر رتبه داوطلب تاثیرگذار خواهد بود.

مشمولان تاثیر مثبت 30 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 99

اگر داوطلبی یک یا چند درس خود را هم در مقطع دیپلم و هم در مقطع پیش دانشگاهی به صورت نهایی گذرانده باشد و درواقع شرایط هر دو گروه فوق را داشته باشد، مشمول تاثیر حداکثر 30 درصدی می باشد که این تاثیر به صورت مثبت بر رتبه وی موثر خواهد بود. هم چنین آن دسته از داوطلبانی که دیپلم هر یک از رشته های ریاضی، انسانی، تجربی و علوم معارف اسلامی خود را در نظام آموزشی جدید دریافت نموده باشند و یک یا چند درس از دروس پایه دوازدهم آن ها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده باشد، سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی آن ها به میزان 30 درصد مثبت بر نمره کل نهایی تاثیر خواهد داشت.

تاثیر معدل برای دیپلمه های غیر مرتبط

گروهی از داوطلبان هستند که قصد شرکت در آزمون سراسری رشته ای غیر از رشته مرتبط با مدرک دیپلم خود را دارند. به عنوان مثال با داشتن دیپلم رشته تجربی در کنکور انسانی 99 شرکت می کنند. تاثیر معدل برای این افراد، تنها بر روی دروس مشترک بین دو رشته که شامل دروس عمومی می شود، خواهد بود.

تاثیر معدل برای دیپلمه های فنی حرفه ای

داوطلبانی که با مدرک فنی حرفه ای خود قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند باید بدانند که تاثیر معدل، چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی، بر روی تراز و رتبه آن ها اعمال نمی شود.

 

ادامه در سایت علی میرصادقی