سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روانشناسی و مدیریت

نظر

?

در ادامه بحث تحلیل سری زمانی  یکی دیگر از کاربردهای آن را بررسی می کنبم:

یکی از سوالاتی که مردم معمولا از تحلیلگران اقتصادی می‌پرسند این است که سرمایه‌ی خود را به کدام بازار وارد نمایند. مثلا در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند یا اینکه دلار بخرند؟ جواب دادن به این سوال ساده نیست. ولی اولین قدم برای رسیدن به جواب، تحلیل و مقایسه‌ی بازدهی بازارها در گذشته است. فرض کنید فردی در ابتدای سال 1379، 1000 ریال سرمایه‌ی مازاد داشته و می‌توانسته آن را در بورس، سکه، مسکن، سپرده بانکی و یا دلار وارد نماید. نمودار زیر نشان می‌دهد که سرمایه این فرد به صورت میانگین در انتهای سال 1393 به چه میزانی رسیده است. مثلا اگر به بازار مسکن وارد شده باشد، سرمایه‌ی وی از 1000 ریال به حدود 128000 ریال افزایش یافته است.

?

اگرچه در بلندمدت میانگین بازدهی بازار بورس بیشتر بوده است، اما تنها بر مبنای میانگین بازدهی نمی‌توان بازار هدف سرمایه‌گذاری را انتخاب کرد. یکی دیگر از شاخص‌های موثر در انتخاب بازار هدف ، شاخص واریانس است. در شکل زیر واریانس هر یک از بازارها را در دوره زمانی مورد بحث، مقایسه کرده‌ایم. همانطور که دیده می‌شود، هرچند بازار بورس بیشترین بازدهی را طی دوره زمانی مورد بحث داشته است، بیشترین واریانس نیز متعلق به همین بازار است. واریانس بالای بازدهی یک بازار به این معنی است که سرمایه گذاران در عین انتظار کسب سود بالا از آن بازار، احتمال ضرر زیاد در آن بازار نیز می‌دهند. همانطور که در نمودار زیر دیده می‌شود پس از ورود به دوره‌ی رکود در سال 1392، سرمایه‌گذاران در بازار بورس به طور میانگین ضرر بیشتری نسبت به بازارهای دیگر داشته‌اند:

?

مطلب بالا را به زبان دیگری نیز می‌توان بیان کرد. در شکل زیر، نمودار پراکندگی واریانس (ریسک) و میانگین بازده را رسم کرده ایم. خط روند آن نیز رسم شده است که یادآور مفهوم خط بازار سرمایه است و نشان می‌دهد که بین واریانس بازدهی یک بازار با میانگین بازدهی آن همبستگی مثبت وجود دارد. یعنی اگر وارد بازاری با ریسک بالاتری شوید، انتظار کسب بازدهی بیشتر نیز می‌رود. به عبارتی، بازار به ازای تحمل ریسک بالاتر، پاداش بزرگتر به سرمایه‌گذار می‌دهد. نکته‌ی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد مقایسه‌ی دو بازار دلار و سکه است. هر دو بازار واریانسی حدود 6 درصد دارند، اما بازدهی بازار سکه بالاتر است. مشخصا، ترجیح سرمایه‌گذار این است که بین دو بازار با ریسک مشابه، در بازار با بازدهی بالاتر سرمایه گذاری کند.

?

دقت کنید که تحلیل فوق به هیچ عنوان توصیه‌ای مبنی بر ورود به بازار خاص یا خروج از آن را ندارد و صرفا، چارچوبی مقدماتی جهت تحلیل و مقایسه‌ بازارهای مختلف معرفی کرده است. در قسمت بعدی این مطلب، سری زمانی هر کدام از بازارهای مورد اشاره را بررسی خواهیم کرد و دوره‌های رونق و رکود و نقاط عطفشان را تحلیل می‌کنیم.

 

محمدرضا حق پرست

?